Ga aan de slag met je doelen

‘Stel jezelf een duidelijk doel en de kans is groot dat het uitkomt.’

Doelstellingen zijn vaak een onderdeel van je missie en visie en onderdeel van je gehele business strategie. Wat sta je als bedrijf voor? Wat is het bestaansrecht en de identiteit van je organisatie. Wat voor een bedrijf wil je hebben? Wil je impact maken of heb je andere idealen? Dat kan voor iedereen heel verschillend zijn. Maar het zijn tastbare resultaten die vaak SMART worden opgesteld.

Specifiek
Meetbaar
Acceptabel
Realistisch
Tijdgebonden

Waar sta je over 5 jaar? Waar wil je met je bedrijf naar toe? Dit zijn enkele vragen die wij iedere ondernemer stellen als ze ons om advies vragen. Meestal gaan ze moeilijk kijken en zeggen ze dat ze het (nog) niet weten en in enkele gevallen krijg je de vijf jaar strategie helemaal SMART uitgelegd. De ervaring leert dat de meeste ondernemers op de korte termijn wel goed weten wat ze willen, maar op de midden en lange termijn niet goed zijn voorbereid.

Het is ook wel lastig om een doel te bepalen. Want net zoals dat jij als persoon verandert geldt dit hoogstwaarschijnlijk ook voor je bedrijf. Wij adviseren de ondernemers om in ieder geval een één-jaar planning op te stellen met bijbehorende doelen. Je moet een richting hebben, want anders ben je maar hobbymatig bezig en dat is uiteindelijk niet wat je wilt.

Hoe moet je hiermee aan de slag? Lees verder in ons GROEI INSPIRATIE e-book waar de volledig uitleg staat.